Research og forskning

Her kan du se lidt af det research og forskningsarbejde, jeg har lavet i forbindelse med sociale medier.

I dette arbejde har jeg fokuseret på den private brugers adfærd på Facebook, og særligt hvilke funktioner på Facebook, der tages i brug for at få opmærksomhed fra brugernes netværk.

 

 

Betydning og konsekvens af context collapse 

collapseI denne undersøgelse (speciale) kan du læse om, hvordan private Facebookbrugere oplever et fænomen der hedder “context collapse”.

Det er et fænomen, der opstår når flere forskellige netværk er samlet et sted. Når man er venner med naboen, folkeskolekammeraten, x-kæresten, konens veninder og kollegaerne på en gang.

Hvordan oplever Facebookbrugerne det, og hvad gør de for at imødekomme det?

Der skitseres en teoretisk ramme, der berører traditionel og digital netværksteori, privacy og den digitale selvfremstilling. Undersøgelsen blev foretaget i efteråret 2011-foråret 2012, og specialet fik karakteren 12.

 

 

Perception of imagined audience (English)

audienceI denne undersøgelse kan du læse om, hvordan private Facebook-brugere tænker på en hel bestemt gruppe mennesker, når de opretter statusopdateringer.

Der skitseres en teoretisk ramme der handler om selvfremstillelse, og en forståelse af hvordan brugere agerer på sociale netværk for at være en del af et netværk.

Undersøgelse analyserer en kvalitativ dataindsamling, der er foretaget på, hvordan brugerne forestiller sig et publikum når de opretter statusopdateringer.

Undersøgelsen peger på, at opfattelsen er bøjelig i forhold til brugerens offline interaktioner, geografisk placering og handlinger, der foretages for at opretholde et socialt netværk.  Derudover samarbejder brugerne også med hinanden til at opretholde en specifik selvpræsentation. Undersøgelsen blev foretaget i foråret 2011 og fik karakteren 10.

 

#fredagsbog (English)

fredagsbogMåske har du hørt om #fredagsbog? Den virtuelle bogklub, hvor brugere på Twitter hver fredag anbefaler bøger til hinanden?

Denne undersøgelse skitserer #fredagsbog helt fra sin spæde begyndelse, og bringer interviews fra forlaget Gyldendal, som hver fredag agerer vært for bogklubben.

Undersøgelsen kommer desuden ind på fænomener som “social influences” og “crowdsourcing”. Undersøgelsen blev foretaget i efteråret 2010 og fik karakteren 10.

 

 

 

 

Tagging i Facebook statusopdateringer

Tagging i Facebook statusopdateringerI 2009 tilføjede Facebook funktionen, tagging, hvor man kunne tagge navne i statusopdateringer.

Denne undersøgelse sætter fokus på dette fænomen, og handler om, hvordan brugerne anvender tagging retorisk, til at styrke deres digitale selvfremstilling.

Desuden diskuteres konsekvenserne for privatlivet ved brug af tagging. Undersøgelsen blev foretaget i foråret 2010 og fik karakteren 12.