succeskriterier

Opstiller du forkerte succeskriterier på Facebook?

Opstiller du KPI’er for din Facebook side?
Hvis ikke – skal du se at komme i gang! Hvis du har – kan det være at du stirrer du dig blind på de forkerte KPI’er, såsom at tælle fans, eller at du måler din succes på direkte organisk salg fra links i statusopdateringer.

Stop med at tælle fans

Så du har 10.000 fans, men kun 10 synes i gennemsnit om dine opdateringer? Det er ikke noget at prale af. Det er nok en indikator for, at du gør et eller andet forkert. F.eks. at du ikke rammer den helt rigtige målgruppe, at du markedsfører dig forkert og har folk i “folden”, som egentlig er ligeglad med dit produkt. Det kan også være, at du skal se kvaliteten af dit indhold lidt i bedene. Eller du har negligeret det faktum, at Facebook ikke længere er en organisk platform, men fungerer bedst, hvis man har et budget.  Mere vil jeg ikke gå i dybden med her, men henvise til Hans Tosti som har skrevet et fint indlæg om det her.

Hold op med at måle det direkte organiske salg

facebook-store

Langer du ud efter, hvad du synes, er “den eneste rigtige” målbare KPI” på Facebook, som er salg? Så er der noget, du har misforstået omkring sociale medier. Denne KPI burde nemlig ikke være din første prioritet, når du måler succes. Når du måler direkte salg fra organisk trafik fra Facebook, måler du rent faktisk spontant salg. Du tracker et link, fra det er blevet lagt i en statusopdatering, til den konverterer i webshoppen. Det er meget ansvar at lægge på dine egne skuldre – eller mange grå hår du giver din social media manager.

Spontane salg sker ikke ved middagsbordet

Lad os se realistisk på det:
Vi fleste benytter Facebook via mobilen, og når vi er på farten. Vi sidder og scroller i news feedet i toget, i bussen, ved busstoppestedet, i køen, ved middagsbordet, ved fjernsynet, under frokostpausen osv.

Vi bruger Facebook i de små pauser i dagligdagen. Vi klikker gerne på links, men oftest er det sådan, at når vi støder på en handling, vi skal foretage, siger vi til os selv: “Vi gør det senere”. Det er yderst sjældent, at vi tager dankortet op af lommen og ligefrem køber noget spontant på baggrund af en opdatering lige nu og her. Det ville også se mærkeligt ud ved middagsbordet. Og jeg ville ihvertfald aldrig gøre det i bussen. Just saying.

Benyt flere kanaler til at eksponere brugeren for produktet

Jamen hvad sker der så? Så eksponerer vi produktet til brugeren via andre kanaler.

Det fine ved online marketing er jo netop, at vi har så mange kanaler, vi kan bruge, så vi kan eksponere brugeren for et givent produkt, indtil vedkommende er klar til at købe. Vi minder brugeren om produktet igen og igen.

Der kan være tilfælde, at brugeren forsøger at finde det omtalte produkt igen i sit news feed. Eller ved ligefrem at gå hen til Facebook siden og scrolle ned for at finde opdateringen, for herefter at klikke på linket til websitet og derefter købe. Det sker. Jeg har siddet med eksempler på dette, hvor Facebook opdateringer var op til 8 måneder gamle.

Men oftest er det jo ikke det, der sker. I stedet for virker opdateringen som enten en introduktion, en inspiration til et produkt, som man sandsynligvis eksponeres for flere gange, før det giver salg i sidste ende. En kombination med annoncer er herfor yderst effektivt. Men en organisk opdatering i sig selv vil have meget svært ved at drive salg alene. Der skal som sagt flere organiske tiltag til, både på sociale medier, men også på selve websitet, og andre marketingkanaler såsom e-mail og blogs.

Koncentrer dig om de andre KPI’er

Så stop med at måle direkte organisk salg. I stedet skal du medregne alle marketingtiltag på et givent produkt. Og opstil så dine KPI’er til andre områder:

Trafik til websitet,  dialog, brandawareness, community,  engagement, og at få noget data om dine fans.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *