lider virksomheden

Lider virksomheden af, at din chef ikke er på Facebook?

I sidste uge var jeg ude hos en virksomhed for at rådgive om SEO, content marketing og sociale medier. Virksomheden er klar over, at sociale medier og SEO har en betydning, men er ellers meget nysgerrige for at vide mere – hvilket er der, hvor jeg kommer ind i billedet.

Jeg taler altså med chefen om Facebook – om fordelene ved især målrettede annoncer, men chefen bremser mig, fordi han egentlig helst vil undgå at virksomheden skal benytte Facebook som markedsføringsværktøj. Dels fordi han synes, det er en stor byrde rent administrativt i forhold til, hvad han mener, virksomheden får igen – men nu har han lidt svært ved at forstå Facebook, da han ikke selv har en profil. Og endelig er han bange for shitstorms.

Når man undgår Facebook, fordi man ikke forstår platformen

Det er desværre ikke første gang, jeg har en samtale med  marketingmanagere, kundeservicechefer og overordnede, der har svært ved at forstå Facebook, fordi de ikke selv har en profil.

Derfor vælger de at sige: “Virksomheden skal ikke bruge Facebook, for jeg forstår mig ikke på det. Jeg bruger det ikke selv – og er Facebook ikke bare noget gøjl og spild af tid og penge?”

I min verden er det lige så forrykt, som hvis en restaurantchef siger: “Ja vi laver mad, men vi bruger ikke ovn. Jeg har ikke selv en ovn derhjemme, og jeg ved heller ikke, hvordan den fungerer. Så derfor synes jeg heller ikke, at vi skal bruge ovn i restauranten”.

Nu skal vi jo ikke fornægte, at man kan lave rigtig dejlig mad uden ovn. Men at tilføje en ovn byder på lidt flere dimensioner i madlavningen. Så  kan man jo altid gå tilbage til at tilberede retterne uden ovn, hvis man finder ud af, at det var bedre. Det er det samme med Facebook i virksomheders markedsføring. Hvis man vil ind i den digitale alder, er der ikke nogen vej uden om at sætte sig ind i Facebook, og hvad platformen har at tilbyde virksomheden.

Det chokerer mig gang på gang, hvordan det kan lade sig gøre at udføre et ordentlig stykke arbejde som marketingmanager/kundeservicechef o.a. uden i det mindste at sætte sig ind i, hvad Facebook kan. Er det ikke meningen, at når man besidder en vis stilling med ansvar for (den især digitale) udvikling, at man som minimum researcher feltet? Så er det da fløjtende ligegyldigt, om der er personlige grunde for at ikke at være på Facebook. Det er meget at sige nej til på vegne af en virksomhed på et tyndt grundlag.

Facebook er jo dyrt

Det næste argument, der typisk opstår, er at tale om priser, og hvor dyrt Facebook (åbenbart) er. Mange virksomheder brokker sig over, at der nu skal penge på bordet til Facebookopdateringer, der nås ud til flere fans, efter det organiske reach er skruet ned. Men ironisk nok, kan man godt se det økonomiske i busbannere og tv-reklamer. Det gode ved Facebook er jo netop, at man er til stede der, hvor målgruppen er aktiv. Især ved annoncer.

Et andet argument er, at Facebook er dyrt rent administrativt. Det er kundeservice vel også? Eller de initiativer, der foretages for at brande virksomheden? Og endelig: Jeg har endnu ikke mødt den social media manager, der får løn for at svare på kommentarer og henvendelser søndag aften. Eller forhindrer shitstorms lørdag eftermiddag. Eller tweeter klokken seks om morgenen. Det er billigt at betale en social media manager for 37 timer om ugen – selvom vi egentlig taler om et helt andet timeantal, der lægges for dagen og ugen.

Bange for shitstorms

Der blev jo udtalt en angst for de shitstorms som en gang i mellem florerer. De shitstorms, vi hører om, er nok til at få enhver overordnet til at slå bremserne i. Det kræver sin social media manager med is i maven at stå igennem en shitstorm. Men det sker.

Chefen, jeg sad overfor, brugte argumentet, at en tilstedeværelse på Facebook – altså en virksomhedsside – ville medføre et hav af brokkeri og klager. Og jeg kan virkelig godt forstå bekymringen. For når man åbner op for dialog, er der en god chance for også at afføde sure miner og kommentarer. Jeg stilte derfor to spørgsmål, som jeg håber, du også vil overveje at stille din chef, hvis virksomheden lider af, at han eller hun ikke er på Facebook:

  • Ville I være i stand til at ændre folkets mening med åben dialog. Ville de rent faktisk gå fra at være vrede til glade via dialog med jeres virksomhed?
  • Hvad vil du helst: At folk brokker sig til hinanden, og virksomheden får et dårlig ry, eller at folk brokker sig til jer og dermed har en reel chance for at blive hørt, forstået og faktisk ændre mening?

Tag ansvar for den digitale udvikling i virksomheden! For nogle  virksomheder giver det mening at være på Facebook. Andre gør ikke – og bør koncentrere sig om at sætteaktivt ind på andre kanaler. Men når så mange mennesker benytter sig af mediet, er det en tung streg i regningen i det mindste ikke at researche mediet. For her taler vi vitterligt om, at være der, hvor folket er, med et væld af fantastiske muligheder for virksomheden. Det er dyrt at sige nej til i længden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *