Kan du bruge sideopdatering

Kan du bruge Facebooks ugentlige sideopdatering til noget?

 

Du kender det sikkert godt som Social Media Manager:

Hver uge lander en e-mail fra Facebook i indbakken, med en opsamling over hvor godt, siden har performet siden sidste uge.

De uger, hvor tallene er grønne, tænker du: “Yay” og kommer hurtigt videre i teksten.

De uger hvor tallene er røde, sukker du dybt og begynder at efterrationalisere.

Vi vil jo alle gerne have grønne tal

Jeg må blankt erkende, at jeg har været offer for at læne mig for meget op af disse tal.

Vi vil jo alle gerne have grønne tal og fortælle vidt og bredt, at vi har fået mange nye fans på Facebook siden, vores reach er stort, der er mange, der interagerer.

Men siger tallene egentlig noget om, hvor godt det går med forretningen på sociale medier?

Og er disse tal egentlig ikke tal, vi kan manipulere med – hvis vi vil?

Har du opsat KPI’er på sociale medier?

Som en god Social Media Manager har du formentlig opsat en række KPI’er for at skabe vækst omkring din forretning, og du bruger netop sociale medier til at drive vækst til din forretning.

Det kan være konverteringer af en eller anden art (direkte salg, nyhedsbreve sign-ups, trafik til site, eller andet).

Det kan være, at nogle af disse KPI’er netop er “reach” og “vækst” i form af større fanbase og at nå ud til flere mennesker.

Men pas på ikke at fokusere for meget på disse parametre!

Hvis det er tilfældet, kan du hurtigt opnå grønne tal ved at lave masser af konkurrencer hver dag og smide penge efter segmenterede opdateringer.

(Sidstnævnte vil Facebook rigtig gerne have, at du gør. Og de vil også rigtig gerne have, at du bare trykker på boost knappen uden at segmentere).

Så ja – du kan sagtens manipulere med nogle af tallene, hvis du vil.

Giv dine fans værdi

Det vigtigste, er ikke at nå ud til mange mennesker. Det vigtigste er at nå ud til de rigtige mennesker.

(Det vil sige den kernegruppe som er vigtig for din forretning. ) Og herefter give dem en masse værdi gennem godt content og dialog.

Har du en høj fanpenetration?

 

Jeg plejer typisk at kalde antallet af fans på en Facebook side som “potensforlængeren”.

Antallet, hvis du har mange, er godt at have, når du skal prale, men i virkeligheden er det, der betyder noget, hvor stor en procentdel af dine fans som interagerer med dig og gør brug af din forretning.

Komfo har et fremragende målingsparameter, som hedder Fanpenetration. Her kan du en gang i mellem tage en stikprøve af, hvor mange fans du reelt set når ud til via dine opdateringer.

Jo højere jo bedre.

Dette kan du tilgå via Komfos free analytics tool.

Så næste gang du får en ugentlig sideopdatering, så tag det med et gran salt – og gå så ind i Google Analytics i stedet, for at se om de KPI’er du har sat derinde holder.

Jeg vil rigtig gerne høre fra jer andre der arbejder med sociale medier, om det er et redskab I benytter med succes i dagligdagen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *