Får du nok ud af dine konkurrencer på Facebook-

Får du nok ud af dine konkurrencer på Facebook?

Jeg kan lige så godt sige det lige ud som det er:

Jeg elsker konkurrencer på Facebook…

altså… dem jeg selv laver som social media manager …..

ikke dem som jeg ser i mit private new feed.

For de er nemlig p***e irriterende.

Hvorfor mange Facebook konkurrencer er irriterende

Mange virksomheder har STADIG ikke har fattet, at de skal holde sig inden for Facebooks konkurrenceregler og kræver, at opslaget skal deles  og at man skal like siden for at deltage.

Konkurrencerne er drønhamrende kedelige.

Mange er dem er fake. Og i den målgruppe jeg er i handler det hele om at dele opslag med rejser, støvler med hæl eller børnetøj. Nå ja og så skal man skrive sin størrelse på den cardigan med pels og store knapper man gerne vil vinde. Vil du have den i S, M, L eller XL?

Som social media manager, der selv laver masser af konkurrencer er dette bare en direkte fornærmelse.

Konkurrencerne er kedelige og ulovlige.

Punktum.

Der er ikke noget, der kan få mit blod i kog, når jeg selv holder mig inden for reglerne.

NÅ men det er jo egentlig faktisk lidt upopulært hvis man gerne vil være smart social media manager at sige, at man elsker at lave Facebook konkurrencer.

Man skal jo helst være en af de der cool personer, der siger at konkurrencer bare er “so 2013″ og “jeg laver content der er hammer godt – jeg behøver ikke konkurrencer”.

Det får jeg bare ikke nok data ud af!

Så nu siger jeg det højt – jeg kan godt lide at lave konkurrencer, for jeg får nemlig temmelig meget data ud af at facilitere konkurrencer på Facebook.

Gør du?

Går du glip af værdifuld data i dine Facebook konkurrencer?

Hvis du blot kører en like, del og svar på størrelse konkurrence– synes jeg du skal blive ved med at læse – for der er nemlig rigtig meget værdi at hente i konkurrencer på Facebook (også selvom du holder dig INDEN FOR reglerne for konkurrencer på Facebook).

Folk på Facebook ELSKER konkurrencer – og svesken på disken – der skal godt nok noget rigtig godt content på bordet, før det kan slå en konkurrence.

Men du skal jo også have NOK ud af din konkurrence – og det kan meget vel være, at du går glip af værdifuld data for virksomheden, hvis du ikke passer på og bare kører automatisk derudaf.

Dette er hvad du kan få ud af konkurrencer på Facebook

Du kan bl.a. få dette ud af konkurrencer på Facebook:

  • Trafik til dit website (vigtigt)
  • Indsigt i hvad din målgruppe tænker om dit brand
  • Indsigt i hvad din målgruppe bruger tid på for tiden og hvilke produkter der trender for tiden
  • Hjælp til produktudvikling
  • Leads
  • Nyhedsbreve-signups
  • E-mailadresser du kan bruge når du skal annoncere selektive produkter på Facebook
  • Introduktion af et nyt produkt – som folk så efterfølgende vil lære at kende
  • Salg
  • Nye venner til Facebook siden, brandawareness – det vil sige nye fans, likes og større reach (det er lækre hurtige tal)

Sidstnævnte er det, mange fokuserer på med de evindelige spørgsmål-svar konkurrencer og de ulovlige del-konkurrencer. Og det er en skam.

Det er en god ide at ryste posen lidt så du får nogle forskellige data ud af konkurrencerne. 

Har du overvejet følgende Facebook konkurrencer:

  • En konkurrence hvor folk deltager ved at sige deres mening om et produkt, du har
  • En konkurrence hvor folk deltager ved at fortælle, hvad der optager dem for tiden – inden for det område du markedsfører, fx hvilke produkter trender lige nu?
  • En konkurrence hvor du enten leder dem hen på dit site og de deltager ved at tilmelde sig nyhedsbrev (eller en app hvis det lige nu ikke kan lade sig gøre på sitet… jeg kan anbefale BSocial)
  • Nu når du har indsamlet emailadresser – så sørg også for at køre dem igennem Powereditor, så du kan ramme folk igen – enten med samme produkt eller noget tilsvarende
  • Og så husker du jo ALTID at linke til produkter på dit site ik’?

Kører du konkurrencer på Facebook, og har du ideer, som jeg ikke her har nævnt?

Jeg vil rigtig gerne høre fra jer andre, der arbejder med sociale medier, om I bruger konkurrencer som et redskab, og om I synes I får nok ud af det?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *