5 områder

5 områder den gode social media manager har fokus på

Sociale medier og content marketing er det helt store buzz, og mange virksomheder har fået øjnene op for værdien og vigtigheden af sociale medier, når virksomheden markedsføres og brandes. Derfor er denne position eftersøgt af virksomheden – både den betalte, fuldtid eller studerende, men også den frivillige eller praktikanten.

Det er forskelligt, hvor alvorlig en opgave virksomheden antager, social media manageren udfylder. Det kan godt være svært at forstå, at sociale medier er en marketing- og kommunikationsdisciplin, når alle mennesker på en eller anden måde benytter sociale medier. Hvorfor så gøre mere ud af det?

En god social media manager kan dog bringe en del værdi til virksomheden, både via omsætning men også kundepleje og brandingværdi. Et sløret og diffust utrænet fokus, eller slet intet fokus, kan dog hurtigt blive dyrt i længden. Her får du 5 vigtige ting, du bør lede efter hos en god social media manager.

1. Den gode social media manager har fokus på data

Den gode social media manager har en viden om, at data er uvurderligt for virksomheden og vil søge at trække data ud fra de sociale medier, som kan være anvendeligt og omsætteligt for virksomheden.

Det værende alt fra leads, permissions og kliks, til at søge at trække trafik over til websitet eller webshoppen. Dataen kan findes og udledes på mange måder. Her taler jeg ikke blot om at bruge software som Komfos platform eller brugen af Facebook Insights. Den kreative social media manager kan også udlede data på andre måder. På den måde forstår vedkommende at skabe værdi for virksomheden i de enkelte opdateringer og via apps.

Den  gode social media manager har fokus på KPI’er og kan omvende data til uvurderlig information om virksomhedens kunder.

2. Den gode social media manager har fokus på community

Den gode social media manager forstår at uden et community, har sociale medier ingen værdi for virksomheden. Hvis man ikke varetager sit community, er eksempelvis Facebook degraderet til en push marketing platform. Og det skal den bestemt ikke være.

Den gode social media manager er social med virksomhedens fans og søger at lære dem at kende, lytter, har dialog, identificerer social influencers og benytter sig af crowdsourcing. Vedkommende anerkender, at jo bedre man kender sit community – jo bedre kan man markedsføre, men også tilpasse produktet til de behov, som communitiet rent faktisk har.

3. Den gode social media manager har fokus på content

Den gode social media manager ved at indhold forsvinder i mængden af information, der flyder på sociale medier. Derfor bør der skabes indhold, der rent faktisk har en værdi for den enkelte bruger. Værdien bør være mix af forskellige karakterer (fx lidt humor, god info og viden) – alt efter hvilken branche virksomheden er i.
Den ekstra gode social media manager forstår at genskabe indhold, der spreder sig over forskellige platforme; ikke kun forskellige sociale medier men også eksempelvis nyhedsbreve, website og presse,  og der er også fokus på SEO.

4. Den gode social media manager er bindeleddet mellem flere afdelinger i organisationen

En social media manager tilhører ikke blot marketingafdelingen. Vedkommende er også en del af kundeservice, kommunikation, produktudvikling og presse. Det er derfor vigtigt, at den gode social media manager er i stand til kommunikere mellem de forskellige afdelinger og sætte sig ind i de problemstillinger, kollegaerne sidder med. En social media manager, der holder sig opdateret med, hvad der sker og kan motivere de forskellige afdelinger, er en god social media manager.

5. Den gode social media manager er struktureret.

Det er lidt et flydende mærkeligt land at være social media manager. Man taler med forskellige afdelinger, og man har sådan set aldrig fri. Der kommer henvendelser kl 23:00 torsdag aften og kl 06:00 søndag morgen. Der er indhold, der skal planlægges og produceres – måske i samarbejde med andre interne såvel som eksterne interessenter. Og der skal holdes styr på flere platforme på en gang. De fleste virksomheder kræver også andre opgaver af en social media manager, end “blot sociale medier”.
Med mindre  der er struktur på, kan det godt være skitzofrent og stressende at være en social media manager. Den gode social media manager har styr på tid, produktion og kalender – også de marketingtiltag der ellers foretages udenom de sociale medier.

Mangler du en god social media manager?

Mangler du en god social media manager? Så tag et kig rundt på mit website og se om jeg skulle være noget for dig. Jeg kan både tilbyde min assistance på timebasis samt min hjælp til at optimere og bringe værdi til din virksomhed i  en fuldtidsstilling.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *